Brief agencyjny: klucz do sukcesu Twojej…
W dzisiejszym zglobalizowanym świecie skuteczna reklama wymaga nie tylko…
Blog
Początkowo reklama miała charakter przekazu ustnego, kiedy to ustnie na targowiskach oferowano swoje produkty. Podstawą znaczenia stało się łacińskie -clamo , oznaczające mówić, głosić, nawoływać, obecny w słowie re-clamo przedrostek -re dokumentuje charakter czynności, polegającej na wielokrotnym mówienieniu, które do dziś obecne jest jako reklama.
Reklama narodziła się w Babilonie, a jej rozwój zawsze katalizowany był rozwojem handlu i zwiększającą się konkurencją na rynku usług i towarów.
W tym prostym zdaniu streszcza się istota bycia atrakcyjnym dla potencjalnych klientów. Najstarszą udokumentowaną formą reklamy tabliczki gliniane, których wiek archeolodzy datują na około 3000 lat przed naszą erą. Znaleziono je w Babilonie a ich treść dotyczy ogłoszenia szewca, skryby oraz handlowca sprzedającego jakąś maść. Dziś nazwalibyśmy to ulotka.
Inną formą informowania klientów o swoich usługach było umieszczanie napisów na murach domów. Poza formą funkcja tych napisów niczym nie nie różni się od dzisiejszego outdooru, tablic dojazdowych czy banerów reklamowych umieszczanych na dziko w szczerym polu. Sarinus, właściciel pompejskiej tawerny instruował swoich gości słowami:
„Podróżniku udający się do dwunastej wieży,
swą tawernę ma tam Sarinus.
Wstąp-zapraszamy. Bywaj”.
Średniowiecze i stworzenie maszyny drukarskiej przez Gutenberga(1445 r), było kamieniem milowym i dawało ogromne możliwości rozwoju wielu dziedzin życia. To wtedy powstała pierwsza prasa ulotna, którą wieszano na ścianach budynków, rozprowadzano wśród ludzi umiejących czytać. Specyfika tamtych czasów, a więc fakt, iż to duchowieństwo było przede wszystkim odbiorcą tego typu publikacji, sprawiła, że pierwsza drukowana reklama była dedykowana właśnie duchowieństwu i dotyczyła wskazówek na okres Wielkiejnocy. Jej autorem był William Caxton. Rok 1525 przyniósł wydanie pierwszej broszury drukowanej (Niemcy).
REKLAMA PRASOWAPrzyjmuje się, że pierwsza reklama prasowa pojawiła się 14 października 1612 w Paryżu w gazecie „Journal General d’Affiches”, a dwadzieścia lat później w tygodniku „Rebadota” istniały już stałe rubryki dedykowane drobnym ogłoszeniom. Początkowo treść ogłoszeń promocyjnych przygotowali dziennikarze lub pisarze, poeci, doskonale władający słowem.
Przełom w myśleniu o reklamie i poszerzenie jej funkcji widać szczególnie w okresach trudnych dziejowo. Wynalezienie prądu, rozwój techniki i przemysł, wzrost konkurencji, działania wojenne i ruchy społeczne sprawiły, że reklama, jej formaty, znalazły zastosowanie w działaniach zwanych dziś PRowymi (public relations). Historia nazywała to „reklamą w służbie społeczeństwu”. Materiały reklamowe przestają dotyczyć usług, a zaczynają wspierać działania patriotyczne, narodowe czy niestety fanatyczne i propagandowe, pozwalającym wywierać nie zawsze korzystny wpływ na rzeczywistość.
W Polsce reklama rozkręciła się stosunkowo późno, bo dopiero około roku 1925, kiedy to profesor Olgierd Langer jako pierwszy w kraju zaczął cykl o reklamie w Wyższej Szkole dla Handlu Zagranicznego we Lwowie. Hasło reklamowe „Cukier krzepi” wymyślone przez Melchiora Wańkowicz przyniosło mu wielkie honoraria.
– 2 sierpnia 1926 roku – ustawa o reklamie, będąca pierwszym aktem regulującym działalność reklamową w Polsce
– 1928 – powstaje Polski Związek Reklamy
– 1929 – założenie Polskiego Związku Wydawców Dzienników i Czasopism, którego zadaniem była m.in. mediacja w sporach dotyczących nieuczciwej konkurencji.
– lata 30-tych – rozwój reklamy prasowej, kin i radia
Izolacja społeczna, lockdowny, ograniczony dostęp do instytucji kulturalnych, zmiana modelu pracy, kompletnie nowa rzeczywistość zrewidowały dotychczasowe sposoby komunikacji. Zmieniły się formy sprzedaży, formaty promocji, kanały informacyjne i formy transmisji danych. Postępująca cyfryzacja społeczeństwa przy jednoczesnym braku dostępu do starych metod sprzedaży i promocji sprawiły, że Internet staje się główną kanałem sprzedaży.
Post tag :
Blog
admin
W dzisiejszym zglobalizowanym świecie skuteczna reklama wymaga nie tylko…
Spora część napięcia między klientem a agencją bierze się…
Blog Przemyślana identyfikacja wizualna Przemyślana identyfikacja wizualna To coś…
Copyright © 2022 ęąDESIGN | agencja reklamowa Katowice